TERKINI

Sunday, May 01, 2016

MENGAGUMKAN! LELAKI INI MENANAM CILI DI TEPI RUMAH DAN MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN!


Siapa sangka kan hanya dengan menanam cili di tepi rumah mampu menghasilkan pendapatan yang sangat lumayan. Inilah yang di buktikan oleh Mohd Izranuddin Jelani seorang guru yang berjaya manfaatkan tanah tepi kediamannya hingga mampu jadi sumber pendapatan yang lumayan.

Bermula hanya dengan pembacaan buku-buku dan melayari laman maya mengenai pertanian. Pelbagai teknik yang di pelajari. Akhirnya  mengambil keputusan memilih teknik fertigasi. Memilih tanaman cili kerana merasakan pasarannya sangat luas.



Penggunaannya dalam kalangan masyarakat Malaysia juga tidak mengira bangsa. Kemuncak idea tercetus selepas berkenalan dengan salah seorang penguasa ladang cili fertigasi bumiputera terkenal di Ayer Hitam yang hanya mahu dikenali sebagai Noh sahaja

Beliaulah yang banyak membantu bermula aktiviti memilih benih, menjaga, membaja, meracun, memetik hinggalah pemasaran.

Sepanjang dua musim di usahakan cili ini iaitu kira-kira enam bulan dalam semusim, dengan menggunakan teknik fertigasi telah berjaya mengoptimumkan pengeluaran hasil.

Bayangkan dengan 130 batang pokok berkos RM3,900 pada musim pertama, pendapatan kasar yang diperoleh mencecah RM7,000. Bila masuk musim kedua pula, kos hanya RM1,500 sahaja dan jangkaan pendapatan juga berjumlah sama seperti musim sebelumnya.

Share this:

Post a Comment

 
Back To Top
Copyright © 2014 Berita Impak Semasa. Designed by OddThemes